Din aspectele misiunii de audit financiar efectuat de Camera de Conturi Hunedoara la Municipiul Petroșani
La finele lunii martie 2025 am primit răspunsul Curții de Conturi a României, Departamentul Comunicare, Imagine și Relații Publice, la adresele noastre nr. 696/05.10.2021 și 701/05.10.2021. Adresa de răspuns a Curții de Conturi a României are numărul de înregistrare 41296/31.03.2025.
Potrivit răspunsului primit, se arată că în perioada 28.02.2022-15.04.2022, potrivit Programului Curții de Conturi pe anul 2022, Camera de Conturi Hunedoara a efectuat o misiune de audit financiar la Municipiul Petroșani, în cadrul căreia au fost avute în vedere și aspectele sesizate de redacția noastră, fiind întocmit Raportul de audit financiar nr. 38202/14.04.2022 și o „Notă” care conțin și concluziile rezultate în urma verificării.
În prezentul material, nu vom insista pe toate etapele acestui audit financiar, ci ne vom axa pe documentul „NOTĂ privind rezultatul verificării aspectelor cuprinse în petiții” și pe partea de concluzii din documentul intitulat „RAPORT DE AUDIT FINANCIAR, Localitatea Petroșani, ziua 15, luna 04, anul 2022”, modul de rezolvare a deficiențelor (pentru cele care au fost rezolvate) și vom cere oficial să știm care este stadiul de rezolvare pentru cele rămase de rezolvat în urma acestui audit.
În cele ce urmează, vom extrage concluziile din documentul intitulat „NOTĂ privind rezultatul verificări aspectelor cuprinse în petiții”:
„În concluzie din documentele analizate și din verificarea în teren a legalității închirierii spațiilor/contractelor de închiriere precum și stabilirea și încasarea veniturilor pentru spațiile comerciale din Piața Centrală a Municipiului Petroșani rezultă că:
- nu au fost constatate aspecte/deficiențe/erori care să confirme suspiciunea că „administrația piețelor încasează bani fără a-i putea justifica…”;
- există spațiu amenajat/amplasat la intrarea în sectorul de produse industriale destinat desfacerii de produse/bunuri „second hand”, pentru care Administrația încasează zilnic taxa aferentă;
- competența de a stabili dacă comercianții fac „evaziune fiscală” revine ANAF și altor organisme abilitate de lege;
- închirierea bunurilor/terenurilor din domeniul public și privat al UATM Petroșani date în administrare/folosință către Serviciul Public Administrația Piețelor Petroșani, devenite disponibile, nu s-a realizat prin licitație publică, contrar prevederilor legale, aspect consemnat în actele de control întocmite cu ocazia misiunii de audit financiar efectuată în perioada 28.02.2022 – 15.04.2022, menționate mai sus”
În cele ce urmează, prezentăm din raportul de audit, următoarele:
- sinteza constatărilor și concluziilor auditului financiar;
- prezentarea rezultatelor în urma verificărilor efectuate pe perioada exercițiului financiar auditat;
- măsurile luate operativ de conducerea entității în timpul misiunii de audit financiar pentru înlăturarea deficiențelor constatate de Curtea de Conturi;
- concluziile generale rezultate în urma auditului financiar și recomandările echipei de audit cu privire la măsurile ce urmează a fi luate pentru înlăturarea deficiențelor constatate în timpul misiunii de audit financiar.
După cum se observă din raportul de audit, Primăria Petroșani a luat unele măsuri operative, în timpul misiunii de audit financiar, pentru înlăturarea deficiențelor constatate de Curtea de Conturi. Să le trecem din nou în revistă:
- Neînregistrarea în evidența fiscală și contabilă a taxei de reabilitare termică datorată de către proprietari urmare a derulării proiectelor de creștere a eficienței energetică a blocurilor de locuit. Măsura de înlăturare a deficienței: cu nota contabilă nr. 1/01.04.2022 a fost înregistrată în evidența contabilă taxa de reabilitare datorată la finele anului 2021;
- Menținerea nejustificată în evidența activelor fixe corporale în curs de execuție a unor obiective de investiții recepționate. Măsura luată: a fost întocmită nota contabilă nr. 1/12.04.2022 prin care cele două obiective au fost scăzute din evidența activelor în curs de execuție;
- Menținerea în lista de rămășițe a redevențelor unui debit stins. Măsura luată: au fost luate măsuri de scoatere din evidența obligațiilor contribuabililor și din evidența contabilă a debitului în valoare de 250.452 lei;
- Neurmărirea contractelor de concesiune și neîncasarea redevenței. Măsura luată: a fost stabilită și înregistrată în contabilitate creanța reprezentând redevență pentru cele trei contracte de concesiune;
- Nestabilirea, neevidențierea și neurmărirea încasării taxei pe teren, datorată de persoanele juridice care au primit în folosință terenuri aparținând domeniului public sau privat al Municipiului Petroșani. Măsura luată: a fost stabilită și înregistrată taxa pe teren de la persoanele juridice.
După cum se vede, au rămas unele probleme nerezolvate în timpul efectuării misiunii de audit financiar, pe care le vom enumera în cele ce urmează:
- Înregistrarea în contabilitate a unor stingeri de creanțe bugetare pentru care nu au fost prezentate documente justificative;
- Existența unor deficiențe cu privire la sistemul de control intern managerial, respectiv implementarea parțială a Standardului 9-Proceduri, a Standardului 10-Supravegherea și a Standardului 16-Auditul intern;
- Nu au fost luate măsuri de reziliere a unor contracte de concesiune teren pentru care obligațiile de plată ale concesionarului nu au fost respectate;
- Nerespectarea prevederilor legale privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor din domeniul public al UATM Petroșani date în administrare Serviciului Public Administrația Piețelor Petroșani;
- Nerespectarea prevederilor legale privind ținerea contabilității clienților și a celorlalte creanțe și obligații pe fiecare persoană fizică sau juridică – la Serviciul Public Administrația Piețelor Petroșani;
- Neorganizarea controlului financiar preventiv propriu, în conformitate cu prevederile OMFP nr. 923/2014 – la Serviciul Public Administrația Piețelor Petroșani;
- Neurmărirea și neorganizarea închirierii prin licitație publică a terenurilor devenite disponibile din perimetrul celor trei piețe aflate în administrarea / folosința Serviciului Public Administrația Piețelor Petroșani cu respectarea prevederilor legale;
- Nerespectarea prevederilor legale cu privire la efectuarea inventarierii patrimoniului – la Serviciul Public Administrația Piețelor Petroșani;
- Decontarea unor cheltuieli de formare continuă către o persoană juridică care nu este acreditată, potrivit reglementărilor legale – la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Petroșani.
Având în vedere cele de mai sus, rugăm Primăria Municipiului Petroșani ca, în baza Legii 544/2001, să ne informeze despre măsurile care s-au luat pentru remedierea deficiențelor mai sus menționate și recuperarea abaterilor aferente acestor deficiențe, constatate cu ocazia Auditului Financiar al Curții de Conturi, Camera de Conturi Hunedoara, din perioada 28.02.2022-15.04.2022, prin Raportul de audit financiar nr. 38202/14.04.2022.