AncheteNews

DGSAPC Hunedoara – un răspuns nesatisfăcător!

Azi, 17.01.2025, am primit din partea DGASPC Hunedoara un răspuns la cererea noastră, înregistrată la DGASPC cu numărul 4072/16.02.2025 și cu numărul 2/16.01.2025 în Registrul lor pentru înregistrarea cererilor și răspunsurilor privind accesul la informațiile de interes public.

Dragi cititori, suntem siguri că vă mai amintiți articolul nostru, intitulat: „Barancă Simona: reprezentanții DGSAPC Hunedoara nu doresc să intervină / VIDEO”. Acel articol a apărut în data de 8 ianuarie 2025.

Noi am solicitat către DGASPC un răspuns privitor la copilul doamnei Barancă Simona, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare.

După 10 zile de la publicarea acelui articol și tot atâtea zile de când noi am cerut respectivele informații, când am văzut plicul de la DGASPC credeam că le vom avea. Stupoare, însă! Nu le avem. De ce? Pentru că onor instituția, mai trage de timp. Cât timp? Ei spun că încă maxim 30 de zile. Dar nu ne spun și motivele amânării, că doar nu am solicitat informații de siguranță națională! În loc de motivare a acestei amânări, se prevalează de art.7, alin.1 din Legea 544/2001:Adresa nr. 4221 - redactia news vj_page-0001„ART. 7 (1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.”

Am constatat că din ce în ce mai multe instituții și din ce în ce mai des, când este vorba ca cetățeanul obișnuit să obțină acces la informații de interes public pentru diferite cazuri, respectivul cetățean este pus în fața acestui articol 7, aliniat 1 din Legea 544/2001, fără a i se da nici o explicație pentru acest lucru. Sau, în cel mai bun caz, i se dă o explicație în stilul „limbajului de lemn”, atât de drag instituțiilor din România când trebuie să facă ceva în interesul cetățeanului! „Limbaj de lemn” de care nici respectivul articol nu duce lipsă!

Ca urmare a acelui articol, copilul acelei femei, acelei mame a fost luat de DGSAPC Hunedoara și plasat într-un centru pentru minori, din cauza situației familiale deosebite. Noi am cerut informații despre acel minor, informații ce țin de DGSAPC Hunedoara. Nu înțelegem rostul pentru care instituția DGASPC Hunedoara se prevalează de articolul 7, alin. 1 din Legea 544/2001, chiar dacă o face în limita legii (în limita limitei legii).

Ce o fi atât de dificil (pe fapte și date concrete), celor de la DGASPC Hunedoara încât, după 10 zile, să mai amâne încă 30 de zile răspunsul la cererea noastră? Nu știm dacă vom afla vreodată! Și, după câte se lasă să înțelegem, este foarte, foarte posibil ca și răspunsul final să fie ori în stilul „limbajului de lemn”, ori să se mai amâne nu se știe sau nu ni se spune pentru ce!

Credem că în societate ar fi nevoie de mai multă transparență! Iar această transparență să nu fie înțeleasă ca ceva abuziv sau restrictiv! Pentru că nu este un abuz din partea cetățeanului să obțină informații de interes public! Și nici nu trebuie să existe restricții în a i se dea cetățeanului informația de interes public dorită! Sau explicații cât de cât mai detaliate, mai umanizate, în cazul în care se consideră că este nevoie de o amânare a răspunsului. Să uităm definitiv de „limbajul de lemn”!

Ce părere aveți, onor doamnelor și domnilor de la DGSAPC Hunedoara? Se poate?